tirsdag 18. juni 2013

Baby - tøfler / bølge - tøfler

 Fant denne oppskriften gratis på nett så visst dere vil kan dere følge lenken til den her. Men jeg har satt den over fra dansk og laget to størrelser til av den, da jeg selv ønsket å lage i størrelse 1 år. Dette er fortsatt restegarn av dåpsgave jeg har laget. (Trodde aldri jeg skulle ha så mye garn etter ett prosjekt) :-)
Har brukt garn fra Sandnes, Lanett Babyull, dobbel tråd og på pinner nr. 3.
Eller enkeltråd med baby merino ull fra drops.

 Størrelse 0-3 måneder, 3-6 måneder, 6-9 måneder og 9-12 måneder.

Legg opp 24, 27, 30, 33 masker og strikk 28, 30, 32, 34 riller.
Fell 11, 12, 13, 14 masker og strikk videre over de 13, 15, 17, 19 maskene slik:
Strikk 4 pinner med glattstrikk med den glatte siden mot retten og så 4 pinner glattstrikk med den glatte siden på vrangen. På denne måten lager du boblene ved tærne.
Gjenta disse to variantene til du har 10 bølger med glattstrikk mot retten og 9 bølger med vrangstrikk mot deg.

Monteringen;
sy sammen den siste omgangen med bølgestrikk mot andre siden av der du har strikket rillestrikk.
Sy så sammen rillestrikken under foten, men ikke over der du har strikket bølgestrikken.
Ta en dobbeltråd og trekk den igjennom bølgesidene både opp og nede. Trekk godt sammen og fest de godt.
Brett så ned kanten på rillestrikken og så er tøflene ferdige.
For hele montering kan dere trykke her, for her viser jeg dere hvordan dere gjøre det fra start  til slutt.
Så da får dåpsbarnet ennå en liten ting i gave på søndagen som kommer da. :-)

 Jeg trur i den danske oppskriften at det er brukt ett litt tynner garn, uten at jeg skal si det sikkert. Men uansett garn og pinner så er prinsippet på tøflene det samme.
Lykke til alle som prøver på disse søte små.

9 kommentarer:

  1. tusen takk for at du delte oppskriften :D jeg har den "originale" men ville også strikke de i størrelse 1 år. Du er engel!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig, kjekt at den en prøver seg frem på funker for andre også. Takk for tilbakemeldingen. :-)

      Slett
  2. Tack för att du delade,nu blir det babyskor till första barnbarnet :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig og gratulere med ditt første barnebarn. :-)

      Slett
  3. Tusen takk. Har startet strikkingen. Håper jeg får det sammen. Ser litt skummelt ut,

    SvarSlett
    Svar
    1. Lykke til. De er enklere å strikke og montere enn du trur. Men skulle du stå fast er det bare å spørre. Så skal e hjelpe deg så godt det går ann. Du finner også forklaring på hvordan monteringen foregår her: http://idaamalieshobbykrok.blogspot.no/2013/06/hvordan-montere-baby-tffel.html

      Slett
  4. Denne vil eg leggja til i mine favoritter, så eg kan finna mønsteret når eg måtte ønskje. Takk for deling!
    Siri

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig. Kos deg med oppskriften. Ha en fortsatt fin kveld.

      Slett
  5. Denne oppskriften finner du på en annen blogg hos den som har laget den

    SvarSlett