onsdag 7. august 2013

Gryteunderlag

Fant denne gratisoppskriften på gryteunderlag og hun som har skrevet dem har gitt den navnet Farmors gryteunderlag. Men siden siden jeg fant oppskriften på ikke lar meg dele, selv om oppskriften er gratis velger jeg å skrive den ned for dere her:

Jeg har brukt heklenål 3,5 og garnet mandarin petit.

Del 1:

Start med å hekle 63 luftmasker 
(ønsker du et større eller mindre underlag, så legg til eller trekk fra 3 og 3 masker)
I niende luftmaske fra nålen hekler du en stav.
Videre hekler du *2 luftmasker, hopp over 2 masker, hekle 1 stav* Gjenta dette fra *-* til du har 19 ruter.
Snu og hekle 5 luftmasker og gjør som raden over.
Fortsett slik til du har 19 ruter begge veier.
(Husk visst du ønsker større eller mindre underlag, må ruten gå opp i oddetall)

Du sitter nå igjen med ett slikt håndarbeid:

 Del 2:

Start på ett hjørne.
Fest valgt farge med en fastmaske.
Hekle 3 luftmasker (gjelder som første stav), deretter 2 staver. I neste de neste "rutesidene" hekles 3 staver.
Følg den røde streken på bildet:

 Når du er kommet rundt, så vandrer du med kjedemasker til neste runde (se de røde prikkene) eller bryt tråden og start på nytt innom denne raden..
Farger bytter du som du selv ønsker. Du kan velge og ha den ensfarget, med bare noen farger, eller veldig fargerik. Det er bare din egen fantasi som sopper deg"! :-D

Her ser dere mitt første forsøk på en og hvordan den ser ut når den er ferdig:

2 kommentarer:

  1. Mange tak for opskriften, den glæder jeg mig til at prøve :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig, kos deg masse med heklingen. 😀

      Slett