lørdag 21. september 2013

Monsterbukse med haitenner.

Monsterbukser er virkelig populær for tiden, jeg har sett mange i flere varianter, farger og størrelser. Så med restegarn til overs tenke jeg at det var tid for at jeg også komponerte en. Etter at den ble ferdig ble det mange spørsmål om oppskrift da de synetes den var fin. Jeg googlet bare rundt på nettet, såg på bilder og så tok jeg fatt på en bukse ut av eget hode ved å ta ett lite utgangspunkt fra en bukse i mariusmønster.
Jeg brukte pinner nr. 2,5 (liten rundpinne og strømpepinner til beina) på hele buksa, men bruk pinner du får til å passe med garnet - 31 masker på 10 cm.

Garnet jeg brukte var Lanett babyull fra Sandnes Garn fargen var som sagt fra restegarn, men jeg mener jeg hadde igjen ca. 1 nøste gult, grønt og rødt, mens jeg kun hadde igjen litt blått og noe hvitt. Så akkurat hvor mye garn som gikk med tør jeg ikke si.
I oppskriften har jeg ikke gitt opp når dere skal skifte farge eller hvor langt dere skal strikke av hver farge, dette er for at dette er valgfritt. Gjør hva dere selv synes er fint og gjør gjerne som meg å kun bruk restegarn. På denne buksen er det ingen ting som er rett eller galt. F.eks. så trenger ikke beina å være like engang.
ALT ER LOV!!!!

Størrelse: 6 måneder, (1 år),  2 år, (4 år)

Oppskrift:

Legg opp 140 (140) 160 (160) masker på pinne 2,5 og strikk løpegang for elastikk strikk i livet slik:
7 omganger rett, 1 omgang vrang (dette er brettekant), 7 omganger rett.
- Nå kan du enten sy sammen kanten til slutt eller strikke neste omgang sammen med oppleggskanten, men la liten åpning stå igjen bak for å tre i strikk.

Alt måles nå her fra.

Strikk 9 (10) 11 (12) cm rettstrikk over alle maskene. Sett nå en merketråd midt foran og midt bak (starten på omgangen er bak), 70 (70) 80 (80) masker mellom hver merketråd.

(Kun monstermunnen en strikker frem og tilbake og her strikkes det en vei rett og en vei vrang)
Nå skal vi strikke monstermunnen og på denne måten strikker vi den høyere bak. Den strikkes slik:
Strikk med rødt eller ønsket farge de første 35 (35) 40 (40) maskene, snu og strikk tilbake over 70 (70) 80 (80) masker, snu strikk over 65 (65) 75 (75) masker, snu og fortsett slik frem og tilbake men snu når det gjenstår 5 røde masker på pinnen. Fortsett slik med røde til det står igjen 10 røde masker, snu og strikk 5 masker - du er nå tilbake midt bak.  Munnen er nå ferdig! :-)

Nå strikkes det 3 cm. rundt over alle maskene igjen.
Og øk til skrittet på buksa med 2 masker midt foran og midt bak med 2 masker i mellom på annenhver omgang 8 ganger.

Bein;

Del arbeidet i to, og strikk hvert bein separat.
Fell 2 masker på innsiden av beinet hver 6. omgang 8 ganger.
Etter siste felling fortsett rundt på beinet til det måler 18 (22) 30 (36) cm.
Fell nå jevnt fordelt til 48 (48) 52 (52) masker og strikk vrangbord videre 2 rett og 2 vrang i ca. 8-10cm eller så lang som du selv ønsker.

Sy nå på ansikt og tenner som du selv måtte ønske. Du kan enten brodere det på ved hjelp av maskesting, eller hekle de som du selv ønsker. Selv har jeg heklet mine tenner og øyne og så sydd de på.

Husk at små barn vokser FORT!!! Så selv om beina ser relativt lange ut kan en lett justere beinlengden ved å brette den vrangborden opp eller ned. På denne måten holder kanskje buksen ett par sesonger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar