søndag 31. august 2014

Babysokker

Det finnes mange oppskrifter på sokker og tøfler til baby og disse kan jo vær morsomme å strikke imellom alle andre prosjekter. 
Spesielt når en kommer over en slik enkel oppskrift som den jeg har brukt her.
Laget disse egentlig fordi mamma hadde ett spørsmål om oppskriften og for å kunne hjelpe henne best mulig lagde jeg likså greit mitt eget par.
Disse har jeg laget i størrelse 0 -3 måneder og har brukt garnet Nordlys fra Viking.
Oppskriften er veldig grei å følge visst du følger steg for steg. Skulle du likevel så fast, kan jeg anbefale deg å ta en titt på denne bloggen , her finner du mange fine bilder for å hjelpe deg på vei.
Bare så det er sagt; dette er ikke en av mine oppskrifter. Jeg har funnet den på denne bloggen.
Oppskriften er laget til størrelse 0-3 og 3-6 måneder.
De strikkes på pinne 2, 2,5 eller 3 avhenging av hvor stramt du strikker. Selv har jeg strikket disse på pinner 2,5.
Det går med utrolig lite garn til ett par, så her kan du bruke mye av restegarnet som du helt sikkert har liggende. :-)

Legg opp 34 - 36 masker og strikk rillestrikk 8 - 9 cm.
Strikk så kun over de midterste 10 maskene til arbeidet måler 12 - 14 cm.
Plukk opp 12 - 14 masker på hver side av fotlappen og strikk nå alle maskene på pinnen igjen
= 58 - 64 masker på pinnen.
Strikk 12 pinner med alle maskene, 6 riller tilsammen.
Nå skal du starte avfellingen under foten
Strikk over de 10 midterste maskene, men på slutten av hver omgang
strikker du den 10 masken sammen med sidemasken. 
Fortsett slik med å strikke to masker sammen hver omgang til det kun gjenstår 4 masker i hver side i tillegg til de 10 midtmaskene.
Fell av og sy pent sammen. 
Brett sokken ned.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar