onsdag 13. mai 2015

Hettejakke og liten lue

Som fortalt igår hadde gutten til tremenningen min navnedag den 3 mai. Og med buksen jeg strikket til han trengte han også en jakke som var fin til.
Oppskriften på denne fant vi i Den store guttestrikkeboka, denne er strikket i størrelse 9 måneder. Garnet jeg brukte var babyull fra dale og fargenr; 5701. Jeg fikk også litt restegarn ut av denne så derfor prøvde jeg ut å lage en lue av samme mønster. Den ble slik;
Oppskriften passer til 6 måneders baby: 

På denne lag jeg opp 108 masker på pinne 2,5 og strikket rillekanten så lang jeg ønsket, ca. 3 cm. Skiftet så til pinne 3 og begynte på mønsteret som er i jakke.
Mønsteret går over 4 masker.

Omgang 1; strikk alle masker vrangt.
Omgang 2; strikk alle masker vrangt.
Omgang 3; *strikk 3 masker rett, løft neste maske rett av*. Gjenta fra *-*
Omgang 4; *strikk 3 masker rett, løft neste maske rett av*. Gjenta fra *-*
Omgang 5; *strikk 3 masker rett, løft neste maske rett av*. Gjenta fra *-*
Omgang 6; Strikk alle masker rett.
Omgang 7; strikk alle masker vrangt.
Omgang 8; strikk alle masker vrangt.

Gjenta omgangen 1-8 til ønsket lengde, jeg gjentok disse7 ganger.
Fell så av rundt på toppen av luen annen hver omgang slik;
Omgang 1; strikk alle masker rett.
Omgang 2; *strikk 16 masker rett, 2 masker sammen*. Gjenta ut fra *-* ut omgangen.

Gjenta disse to omgangen, men omgang 2 strikkes med en og en mindre maske mellom hver gang du strikker to sammen.

Fortsett slik til du har igjen 12 masker, trekk en tråd igjennom alle maskene og trekk sammen. Fest tråder og damp luen lett.

Slik som dette ble hele antrekket til navnedagen til den lille gutten;

2 kommentarer:

  1. Du strikkar og lagar så mykje flott! Og er så generøs som delar med deg ♥

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig tilbakemelding. Synes håndarbeidsgleden bare er koselig å dele. :-D

      Slett