fredag 28. august 2015

Baggy høstlue.

Fikk inspirasjon igår til å strikke en baggylue som passet sammen med høstgenseren som jeg la ut igår. Luen er strikket i samme garn som genseren og er inspirert av Line Langmo genseren.
Dette trenger du for å strikke den;

  • Liten rundpinne nr. 3.
  • Liten rundpinne nr. 6.
  • Settpinner nr. 6.
  • 1 nøste baby merino uni colour offwhite nr. 02.
  • Stripene i fargene er brukt rester fra genseren, mohair luxe; mørk burgunder, lys blå og Dale påfugl; offwhite og grå.
Oppskriften er som følger;
  • Legg opp 108 masker med baby merino og strikk vrangbord rundt i ca. 4 cm. / 20 omganger med 2 rett og 2 vrang.
  • Nå skal du skifte til rundpinne 6 og strikke med 2 tråder. 1 tråd baby merino og 1 tråd Dale påfugl offwhite. Samtidig skal du felle maske antallet ned til 90 masker ved å strikke hver 5 og 6 maske sammen.
  • Strikk 6 riller med 1 tråd baby merino og 1 tråd Dale påfugl offwhite.
  • Strikk 4 riller med 1 tråd baby merino og 1 tråd mohair luxe lys blå.
  • Strikk 4 riller med 1 tråd baby merino og 1 tråd mohair luxe mørk burgunder.
  • Strikk 4 riller med 1 tråd baby merino og 1 tråd Dale påfugl offwhite.
Riller; 1 omgang rett og 1 omgang vrang.

Nå skal du skifte til settpinner nr. 6 og her skal fell ingen også begynne. Fellingene og resten av lue strikkes med 1 tråd baby merino og 1 tråd Dale påfugl grått.
Del opp arbeidet og sett en merketråd 9 plasser med 10 masker imellom hverden merketråd.
Fortsett å strikk riller mens du feller.

Fellingen - gjenta disse 2 omgangen annenhver gang til du har igjen 18 masker;
  1. Strikk frem til de to siste maskene før merketråd. Strikk disse to rett sammen. Fortsett slik ut omgangen.
  2. Strikk 1 omgang uten felling.
Trekk så tråden igjenom de 18 msakene, stram til og fest trådene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar