tirsdag 10. mai 2016

Flettejakke med store fletter og vridninger.

Jakken som virkelig har blitt populær på jobb min, så nok en gang en jakke til til en kollega.  Denne gangen i størrelse large.

Pinner; nr. 9.
Garn; easy fra sandnes. Farge beige med kode 2650, det går med 20 nøster på en jakke i denne størrelsen.

Størrelse large bole og armer;

  • Strikk fletter og riller som forklart i oppskriften. Men når du begynner på å vri til flette nr. 11 skal arbeidet deles opp i tre. To fremstykkene og ett bakstykke.
  • Ryggen skal bare strikkes i riller, like mange som på fremstykkene for meg ble det 60 riller.
  • Felling til halskanten på fremstykkene starter etter vridning til flette nr. 13 og 1 pinner.
  • Fell på annenhver pinne etter de to vrange på rettsiden til du har igjen 26 masker.
  • Fortsett nå å strikke fletter til du har vridd til 15 fletter og 3 pinner.
  • Fra nå kan du felle av og sy fremstykkene og ryggen sammen. Eller du kan legge arbeidet dobbelt fra vrangen og strikke de sammen samtidig som du feller av. 
  • La maskene i halsen bak sitte igjen på pinnen, du har 15 masker her nå.
Stolpe;
  • Plukke opp ca 85 masker på hvert fremstykkene og strikk som forklart i i oppskriften. Etter at jeg hadde blikket opp maskene og satt inn maskene fra halsen hadde jeg 189 masker på pinnen.
  • Strikk opp en pinne og så tre omganger 1 rett og 1 vrang, fell av på 4 pinne med 1 rett og 1 vrang.
Armer;
  • Plukke opp 28 masker hver på fremstykkene og bakstykke = armen har da 56 masker på seg rundt.
  • Strikk 3 pinner (4 med den pinnen som du plukket opp masker med) før du begynner på første flette.
  • Strikk til du har vridd ti 9 fletter tilsammen og strikk 5 pinner.
  • Avslutt med å strikke 7 pinner med vrangbord før du feller av på pinne 8.

2 kommentarer:

  1. Den ble lekker. varm og god også tenker jeg. Flott arbeid.
    klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Den e veldig god og varm. Utrolig fin på også. Tusen takk. 😀

      Slett