tirsdag 4. februar 2014

Boblelue

Okei, barnelue til 1400 kroner, NEI TAKK. Dette synes jeg rett og slett er for dyrt. Har sett flere ta i bruk en gamle teknikk kalt sjømansbobler. Og tenkte at det var nå på tide at jeg også prøvde meg på denne luen.
I denne omgangen ble det til to luer;
Farger: stålblå nr. 14 og lys lilla nr. 22 i merino ekstra fine fra drops.
 Isporhodet er kjøpt hos Panduro.
Farger: Lys grågrønn nr. 15 og nordsjøen nr. 28 i merino ekstra fine fra drops.

Her er min variant i barn 5-8 år og damestørrelse. Men du kan lage de mindre og større alt etter hva du ønsker, men pass på at maskeantallet er delelig med 4.

Legg opp 100 - 112 masker med lys lilla og strikk vrangbord 2 rett og 2 vrang i 10 omganger på pinne nr. 3.
Skift til mørkelilla og pinne nr. 3,5.
Strikk 1 omgang til med mørklilla.

Bobblerad 1:
  1. Strikk 2 omganger rett med lys lilla.
  2. Strikk *1 maske lys lilla, 1 mørk lilla, 2 lys lilla* gjenta fra *-* ut omgangen.
  3. Strikk 2 omganger lys lilla.
  4. Strikk alle masker rett med mørk lilla; *3 masker, 1 maske i forje mørk lilla omgang.* (Slik som vist her på Drops sine sider, de kaller dette sjømansbobler). Gjenta fra *-* omgangen ut.
Bobblerad 2:
  1. Strikk 2 omganger rett med lys lilla.
  2. Strikk *3 maske lys lilla, 1 mørk lilla* gjenta fra *-* ut omgangen.
  3. Strikk 2 omganger lys lilla.
  4. Strikk alle masker rett med mørk lilla; *1 maske, 1 maske i forje mørk lilla omgang, 2 masker* (Slik som vist her på Drops sine sider, de kaller dette sjømansbobler). Gjenta fra *-* omgangen ut.
Gjenta disse 2 bobleradene til du har strikket 14 bobler tilsammen oppover (eller så langt som du selv ønsker).

Felling:
  • Strikk 1 omganger uten felling.
  • Strikk 2 og 2 masker sammen hele veien rundt.
  • Strikk 1 omganger uten felling.
  • Strikk 2 og 2 masker sammen hele veien rundt.
  • Strikk 1 omganger uten felling.
  • Strikk 2 og 2 masker sammen. 
  • Strikk 1 omganger uten felling.
  • Trekk tråd igjennom de maskene som nå er igjen, snurp sammen tråden og fest den. 
Fest tråden godt og sett i dusk visst du ønsker det.

6 kommentarer:

  1. Tusen takk Ida Amalie :)

    SvarSlett
  2. Veldig fin lue! Har begynt å strikke den selv. Lure på når du begynner å felle? Fortsetter du med sjømannsboblene etter du har begynt å felle? Det får jeg ikke helt til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk for tilbakemelingen.
      Jeg feller av til voksen etter 14 bobler, men ønsker du den lengere eller kortere er ikke dette noe problem.
      Jeg feller av uten å strikke bobler, da jeg synes det er lettes og det synes heller ikke etter at du har satt på dusken.
      Velkommen tilbake og håper du følger med videre på bloggen min.

      Slett
  3. Tusen takk for hjelpen med og strikke boblelue.Fantastisk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig. Håper du har masse kos med å strikke de. 😀

      Slett