torsdag 9. august 2012

Alexander the Baby Elephant

Innimellom etter at en titte rundt på nettet kommer man over mye inspirerende ideer når det gjelder håndarbeid. Amigurumi var en av disse jeg har kommet over.

Amigurumi;

Dette er en japanske kunsten der man hekler eller strikker små kosedyr og ikke-menneskelige figurer. Amigurumier er typisk søte dyr (sånn som katter, hunder, kaniner etc.), men det kan også inkludere små bruksgjenstander eller etterligninger av matretter (sånn som en kopp eller en muffins).
 De enkleste designene er heklet/strikket i spiralmønster. Når man lager en amigurumi er det veldig viktig å hekle/strikke tett hele tiden, for å oppnå et resultat der ingenting fyllmasse kan komme ut av amigurumien.
Under lagingen av en amigurumi er det normalt å lage de forskjellige kroppsdelene hver for seg, for så å sette de sammen når alle delene er ferdige. Dette er fordi amigurumier skal inneholde mest mulig søte detaljer.
Det viktigste når man lager en amigurumi er å vektlegge søthet med maksimal tyngde.
Det er to kriterier som må oppfylles for at kosedyret er en amigurumi:
  1. Hodet skal være vesentlig større enn kroppen.
  2. Øyne og nese skal stå på linje.
Det er vanlig å dekorere amigurumier med heklede blomster og sløyfer.

Jeg fant denne søte oppskriften som er gratis og laste ned fra Ravelry og vist dere følger linken finner dere selv oppskriften på denne elefanten. 


 Denne gule fikk Levi, sønnene til ei venninne.

  Min ble jeg helt sånn som de skulle bli, men for første forsøk er jeg fornøyd. :-)
Har så langt kun prøv ut en figur, men har planer om å prøve ut flere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar